För 10 år sedan...
Mer exakt 15 augusti 2011, satte Linda (ägare/VD) för första gången nyckeln i dörren till Telins alldeles första kontor. Efter nästan 15 år som anställd i rekryteringsbranschen var det dags för något eget.
Vi visste inte hur framtiden skulle se ut, men det vi visste var att vi ville göra saker annorlunda och bättre. – Linda
Det saknades en aktör på marknaden som hade ett annorlunda grepp på hur man bedrev rekryteringsverksamhet, framför allt kopplat till hur man skötte omvårdnaden av kandidater. Det var för stort fokus på kortsiktig vinst snarare än långsiktigt bra lösningar för människorna. Vi ville skapa en bättre upplevelse anpassad utifrån individen, genom en personligare kontakt och ett verkligt engagemang med närvaro och empati i varje enskilt möte. Vi ville vara nära kunden i en transparent dialog och skräddarsy lösningar, men de skulle aldrig få betala mer än det faktiska värdet.
Sedan den första dagen i augusti har utvecklingen gått i raketfart. Efter knappt ett halvår i gång som rekryteringsföretag och ett kundsamtal senare blev vi också ett konsultföretag, och arbetsgivare, bara över en natt. Tätt inpå kom ytterligare en förfrågan från en ett av Sveriges största industribolag och vi gick ganska snabbt från tre anställda till ett femtiotal. 2016 vann Telin Gasellen regionalt – en viktig milstolpe i vår affärsresa som vi förstås är väldigt stolta över.
Vi har fortsatt vara det lilla bolaget som tänkt stort men alltid behållit perspektivet hjärta och hjärna, och satt människan i första rummet. Vi vågar testa nya saker, väljer inte alltid den enkla lösningen, och utmanar både våra kunder och oss själva för att ge nya insikter. Till exempel införandet av 6 h arbetsdag och full betalning för våra internanställda – vi kastade oss in i det okända för att skapa positiva hälsoeffekter bland personalen och en effektivare arbetsvardag. Det var något vi trodde på, och så bra det blev. Dynamik och utveckling – där vill vi alltid vara.
Vi vill driva vår bransch lokalt, precis som vi har gjort hittills, och alltid ligga steget före när det kommer till hur vi utmanar marknaden. – Linda
Mycket har hänt på 10 år men vi är inte färdiga. Nu har vi gått in i en 2.0-resa där vi har spännande planer för vår utveckling med en ambitiös målbild för våra nästa 10 år. Vi har ett nytt kontor och en ny profil som blev starten på vår resa, och vi växer och blir fler.
Vi har mycket kvar att bidra med på marknaden som vi hoppas många människor ska bli positivt påverkade av oavsett om man är kund, kandidat eller anställd. Framtiden håller mycket mer där vi kan göra saker annorlunda och bättre som branschen inte har prövat än som kan leda till något mer, och inte bara för oss som företag utan alla andra också.