Ulrika ville byta till en lokal konsultbyrå
Hösten 2020 fick Ulrika Gränger ett samtal från sin gamla chef på Scania i Södertälje. De var i behov av en konsult som kunde komma upp tillfälligt för ett halvårsprojekt.
Personligt, glädjande, välkomnande och inspirerande. Så upplevde Ulrika kontakten med Telin.
Ulrika var bosatt med familjen i sin hemort Kalmar, men efter diskussion med familjen hoppade hon på erbjudandet och tyckte det skulle bli jättespännande att få komma upp till Södertälje och jobba. Vid det här laget hade Ulrika mycket erfarenhet av att jobba som konsult efter nästan 10 år som anställd konsult hos två olika större konsult- och bemanningsföretag. Denna gång blev det ett lokalt och mindre bemanningsföretag. Efter projektets slut fick hon frågan om hon ville komma tillbaka till sin gamla grupp på Scania i Oskarshamn. För Ulrika fanns inget annat alternativ än att försöka komma in via ett lokalt konsultföretag.
Det kändes tryggt med en arbetsgivare som kände till den lokala arbetsmarknaden. Jag har bara väldigt positivt att säga om Telin, det blev därför mitt förslag på konsultbyrå för uppdraget i Oskarshamn. Jag känner att Telin är ett väldigt personligt företag som skiljer sig från andra konsultbyråer.
Tryggt och välkomnande
Ulrika började som konsult hos Telin våren 2021 och hade ganska omgående en digital introduktionsträff med sin konsultchef Gustav och därefter kontinuerliga möten.
– Som självgående konsult är det sällan jag behöver stämma av något, men det känns jättetryggt och skönt att veta att man har den kontakten och servicen. Det är inte helt självklart eller alltid värdesatt hos andra konsultbyråer, förklarar Ulrika. Man känner verkligen att Telin ser sina konsulter. Bara den saken att man får en blomsterbukett när man börjar är helt underbart. Det brukar man få när man slutar någonstans men här får man det när man börjar, säger Ulrika och skrattar.
Hon berättar vidare att det inte behövs mycket. Ett mejl eller ett samtal som inte bara handlar om att checka av om det blir förlängning, utan att man tar en lunch ihop eller att man bara får ett samtal, är något hon verkligen uppskattar.
Det har känts som att ringa en vän. Man får alltid ett trevligt bemötande och en personlig kontakt med personlig service. Där sticker Telin ut.
Personlig service och alltid återkoppling
Innan sin anställning hos Telin hade Ulrika tidigare sökt två tjänster genom Telin och haft lite sporadisk kontakt genom åren. Trots ett par tidigare nej-besked upplever Ulrika att det alltid har varit lätt att få kontakt och återkoppling. Ulrika förklarar att många tyvärr är ganska dåliga på att återkoppla och inte förstår vikten av att ge feedback efter att inte ha gått vidare i processen.
– Det blir en fundering över varför man inte nådde hela vägen fram. För varje sökt jobb, oavsett om man söker två eller 50, är processen ganska uttömmande – från det att du ska skriva ansökan till att träffas på intervju i flera steg. Det är många steg och det tar mycket energi, förklarar Ulrika. Då är det så viktigt att man får den återkopplingen och feedbacken, så man förstår vad man föll på och kan känna att man gjorde vad man kunde. Att man inte blir en i mängden bara. Där är Telin väldigt duktiga, säger Ulrika.