Kompetensbrist i regionen skapade ett akut rekryteringsbehov
Riksbyggen, en av Sveriges största fastighetsförvaltare, stod inför en utmaning. Behovet av en erfaren redovisningsekonom i Växjö hade vuxit fram under en längre tid på grund av hög omsättning bland unga talanger på ekonomiavdelningen och en viss kompetensbrist i regionen. Det hade kostat på organisationen som nu behövde en långsiktighet. Trots ihärdiga försök hade det varit svårt att hitta rätt kompetens genom egna rekryteringskanaler.
Vi pratar med Åsa Måård, Marknadsområdeschef på Riksbyggen Sydost, som inte bara driver utvecklingen av attraktiva och hållbara bostadsprojekt på lokal nivå, utan även ansvarar för personalen i hela sydostregionen som inkluderar Kalmar, Kronoberg, Blekinge och Gotlands län. För att lösa avdelningens akuta rekryteringsbehov, beslutade Åsa att samarbeta med ett rekryteringsföretag.
Träffsäker och snabb rekrytering var viktigast
När Åsa kontaktade Telin behövde de snabbt få in en senior redovisningsekonom som kunde täcka det kompetensbehov som fanns i bolaget. Det var av yttersta vikt att hitta rätt person för att organisationen skulle kunna fortsätta sin verksamhet utan störningar och säkerställa en kvalitativ leverans gentemot marknaden och sina kunder.
Tjänsten krävde inte bara ekonomiska färdigheter utan även social kompetens och förmåga att navigera dem båda i en stundtals krävande arbetsmiljö med högt arbetstempo. Det var viktigt att hitta någon med stor lyhördhet, som kunde trivas i en rådgivande roll till Riksbyggens kunder som huvudsakligen består av bostadsrättsföreningar och styrelser.
Vi kände att vi behövde en aktör med kandidatbank med oss, som lättare kunde nå ut med vårt behov och det vi sökte än att enbart gå ut i våra egna kanaler.
Kort startsträcka och flexibilitet i samarbetet
Åsa berättar att de tog kontakt med Telin med tanken att de skulle göra en hyrrekrytering, men att förutsättningarna ändrades under samarbetets början och de fick ställa om till en rak rekrytering i stället.
– Det tog bara ett samtal så ställde vi om processen. Även där gick det väldigt smidigt med ny kontraktsskrivning. Det visade att Telin är flexibla och vi fick ett ännu större förtroende för att man kunde ställa om så snabbt utan att tappa fart, med samma kontaktperson och samma vägar, säger Åsa.
Jag såg bara möjligheter. Det var smidigt, effektivt och kundvänligt.
– Valet föll på Telin för att jag sedan tidigare visste att det fanns en bred lokal förankring i regionen, där jag tänkte att de säkert kunde hjälpa oss vara snabbfotade och komma vidare i processen. Min erfarenhet av startsträckan var kortare, beskriver Åsa.
Nådde en helt ny målgrupp och fick andra ögon på urvalet
Riksbyggen har ett väletablerat rekryteringsarbete i verksamheten och sköter oftast rekryteringarna via egen HR-avdelning – både via externa kanaler och internt i Riksbyggen. Den här gången behövdes däremot hjälp med att nå ut bredare och säkerställa att de fick in rätt kompetens genom att få andra ögon på urvalet och undvika en kostsam felrekrytering.
– För vår del blev det en väldigt intressant utveckling. Vi hade haft knappt några sökanden alls med den senioritet vi eftersökte, så det var rent positivt att vi lyckades nå ut till rätt målgrupp denna gång, säger Åsa.
Tryggt, effektivt och tidsbesparande
Åsa tillägger att de upplevde en stor trygghet i att de fick professionella ögon på kandidaterna och kunde känna sig trygga i urvalsprocessen, att ingen skulle missas och rätt kompetens skulle lyftas. Åsa berättar vidare att stödet med utformning av annons och underlag som attraherade exakt den profil de sökte kändes värdefullt.
– Samarbetet har sparat oss tid i processen. Vi har kunnat ägna oss tid åt vår kärnverksamhet och det vi arbetar med dagligen. Vi har bara behövt göra plats i kalendern för att kunna ta emot kandidaterna och träffa dem, så det har effektiviserat processen på så sätt. Sedan är vi väldigt nöjda med matchningen, säger Åsa.